יום שבת, 3 במאי 2008

הצעת חוק שימור הרי ירושלים Law proposal 1206

הערת צוות האתר: בין מנסחי החוק היה ד"ר יורי שטרן ז"ל וגם ח"כ ראלב מג'אדלה , ייבדל לחיים ארוכים - לימים שר בממשלת ישראל.

דברי-הסבר


מטרת הצעת חוק זו היא להבטיח את שמירת דמותם ונופם של הרי ירושלים כנכס לאומי שיש לשומרו גם בעתיד. למרות היותם מן השטחים הפתוחים היפים והערכיים ביותר הקיימים בארץ, נראה כי מוסדות התכנון אינם מצליחים לעמוד בפני הלחץ הבלתי פוסק לאשר בהרי ירושלים תכניות בניה שעלולות לשנות באופן מהותי את אופיים הנוכחי ואף לחסלו למעשה. הפתרון לכך הוא לא איסור מוחלט על הפיתוח בהרי ירושלים, אלא הגבלתו לאורך זמן באמצעות קביעת גבול עליון לכך בחקיקה הראשית, אשר מוסדות התכנון יהיו כפופים לו, ובכך תובטח שמירת נוף ייחודי זה כיום ובעתיד.

העיר ירושלים מאוימת באופן תדיר על ידי תכניות הרחבה לבניה ממערב לה, על הרי ירושלים היקרים לכל הציבור בארץ, ואשר חשיבותם רבה עבור הדורות הבאים. השלכותיהן של תכניות אלו עלולות לשנות את פני העיר באופן שלילי ובלתי הפיך ולמנוע את שיקומה והמשך פיתוחה כעיר הבירה המכובדת של ישראל.

לבניה על הרי ירושלים עלולה להיות השפעה סביבתית הרסנית. כל הרחבה בכיוון מערב לעיר תבוא בהכרח על חשבון שטחים פתוחים בעלי ערכיות עליונה, מהחשובים והיפים שיש למדינת ישראל. שטחים אלו הוכרו כבעלי חשיבות עליונה הן בתחום ערכי הטבע והנוף והן בתחום מורשת ישראל והעבר הרחוק יותר.

במקומות אלו, אשר הבניה העתידה תשנה את פניהם לחלוטין ותהרוס את הקיים בם, קיימים מקורות התרבות שלנו, הן מבחינת מורשת חקלאית, הן מבחינת זהותנו כעם. במקומות אלו קיימים בתי גידול נדירים, צד בצד עם שטחי פנאי ונופש המשמשים את רוב אוכלוסיית המדינה.

יש לשמור על המרחב הפתוח בין ירושלים ותל אביב. בשני המטרופולינים האלה, המהווים את ליבת המדינה, מתרכז רובו של היישוב במדינת ישראל, הזקוק מאד לשטחים פתוחים.

למרחב הרי ירושלים תכונות אקולוגיות, מורשת היסטורית, צומח וחי שבחשיבותן אין להן ערוך ואין להן תחליף. בניה באזורים אלה תהא בכיה לדורות.

להרחבת העיר מערבה השלכה שלילית נוספת מבחינה סוציו-אקונומית. ההשפעה של הקמת עשרות אלפי יחידות דיור ואזורי תעסוקה נרחבים כפי שמתוכנן היום, תגרום להגירה של האוכלוסיה החזקה שעוד נותרה בעיר וכך תביא להידרדרות מהירה ובלתי הפיכה של העיר הקיימת.

הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת השש-עשרה על ידי חבר הכנסת יורי שטרן וקבוצת חברי הכנסת (פ/4084).