יום שישי, 25 ביולי 2008

חוק החינוך היהודי המשולב עבר בקריאה שלישית About the integrated education law


‏י"ב תמוז,
תשס"ח


עבר במליאת הכנסת:


מהפכה חינוכית בישראל: חינוך ממלכתי חילוני- דתי


עברה בקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק של ח"כ אסתרינה טרטמן לכינון זרם חינוך ממלכתי משותף לדתיים וחילוניים

ח"כ אסתרינה טרטמן: "מדובר במהפכה בחינוך בישראל. הפרדת החינוך הממלכתי והממלכתי דתי יצרה קיטוב עמוק במדינה. אני בטוחה כי תוך מספר שנים יהיה החינוך היהודי המשלב הכיוון הדומיננטי של החינוך בישראל. עלינו להפחית את הניכור בציבור הישראלי ואין כמו לימודים משותפים כדי לעשות כן"

ברוב מוחץ עברה במליאת הכנסת חוק חינוך יהודי משלב,המורה על הקמתו של חינוך ממלכתי חילוני דתי בו המשלב את החינוך הממלכתי עם חינוך המועשר בלימודי יהדות. הצעת החוק קובעת כי למוסדות החינוך המשולב תהיינה אותן מטרות העומדות בבסיסי החינוך הממלכתי בתוספת ההכרה בחשיבות החינוך לסובלנות והחיים המשותפים בין דתיים, חילוניים, ומסורתיים תוך מתן דגש לערכים יהודיים.על פי הצעת החוק ישתלבו מוסדות החינוך המשולב במערכת החינוך הממלכתית על ידי הקמת אגף לחינוך משולב ומועצה לחינוך משולב כפי שהדבר נעשה לגבי בתי הספר הממלכתיים והממלכתיים-דתיים. עוד קובעת הצעת החוק כי כל בית ספר בישראל יוכל להחליט האם להצטרף לזרם חינוכי זה.הצעת החוק, שזכתה לתמיכת הממשלה, תתוקצב ב- 3 מיליון ₪ בשנה הראשונה, 6 מיליון ₪ בשנה השנייה ועד 25 מיליון ₪ בשנה השלישית, אשר יועברו ע"י האוצר כתוספת לתקציב החינוך.תלמידי החינוך היהודי המשלב ייהנו מתנאים ייחודיים אשר יאפשרו להם לממש את ייחודו של בית הספר:

  • בחמש השנים הראשונות למעבר יקבל כל בית ספר שיצטרף לחינוך היהודי המשלב סיוע אשר ייועד להשתלמויות מורים, הכנת המורים והתלמידים לייעודו החדש של ביה"ס.

  • יוכרו לביה"ס שעות לימוד נוספות ויותר לו להמיר שעות לימוד לטובת לימודי היהדות.

  • כל ביה"ס יזכה לרכז יהדות אשר תפקידו יהיה לעזור למערכת להטמיע את הזהות היהודית והערכים המשותפים בתוך חיי בית הספר וקהילתו.

  • תוקם מועצה עליונה לחינוך היהודי המשלב, בדומה למועצת החמ"ד, אשר תהיה אחראית על תכני בית הספר, תוכניות הלימודים ואורח חיי ביה"ס.

  • ההצטרפות לחינוך היהודי המשלב תתבצע באופן וולונטרי והדרגתי, על פי בקשת קהילות בית הספר. החוק קובע כי בשנה הקרובה יצטרפו 8 בתי ספר ומספר הולך וגדל מידי שנה.

  • כבר היום פועלים במסגרת דומה מספר בתי ספר מרשתות מיתרים, תל"י וקשת ובתי הספר של תקוע, כפר אדומים ומזכרת בתיה.

"חוק חשוב שהשלכתו נוגעת לכולנו ברמת הפרט, העם והמדינה. בעזרתו אני בטוחה שנשיב ולו במעט את החיבור בין העם היהודי לתרבותו, לערכיו ולנכסי צאן הברזל שלו" סיכמה יוזמת החוק ח"כ אסתרינה טרטמן.

===========================

זרם חינוך חדש - "החינוך היהודי המשולב"

אתר צופר
מאת:ישראל ארצי

15 ביולי ,2008


אושרה ביום שלישי, לפני שבוע, הצעת חוק לפיה יוקם זרם חינוך ממלכתי חדש בישראל המשותף ל"דתיים" ולחילוניים, בנוסף לשני הזרמים הקיימים – הזרם הממלכתי והממלכתי דתי.

במסגרת הזרם החדש, יתוגברו הלימודים בבתי הספר הממלכתיים בלימודי יהדות.

יוזמי החוק ח"כ מיכאל מלכיאור (עבודה) וח"כ אסתרינה טרטמן (ישראל ביתנו) הסבירו כי הדבר נעשה בתשובה לפילוג בין חילונים לדתיים במדינה. הצעת החוק, עברה ברוב של 15 תומכים מול מתנגד אחד – ח"כ ניסים זאבי מש"ס. לאחר האישור הביע ח"כ מלכיאור שביעות רצון: "מדובר במהפכה רבתי בחינוך בישראל". גם ח"כ טרטמן מרוצה: "זהו חוק חשוב שהשלכתו נוגעת לכולנו ברמת הפרט, העם והמדינה".

הצעת החוק קובעת כי למוסדות החינוך המשולב תהיינה אותן מטרות העומדות בבסיסי החינוך הממלכתי בתוספת ההכרה בחשיבות החינוך לסובלנות והחיים המשותפים בין דתיים, חילוניים, ומסורתיים תוך מתן דגש לערכים יהודיים. על פי נוסח החוק שאושר, מוסדות החינוך של הזרם החדש ישתלבו במערכת החינוך הממלכתית על ידי הקמת אגף לחינוך משולב ומועצה לחינוך משולב כפי שהדבר נעשה לגבי בתי הספר הממלכתיים והממלכתיים-דתיים. עוד קובעת הצעת החוק כי כל בית ספר בישראל יוכל להחליט האם להצטרף לזרם חינוכי זה. הצעת החוק, שזכתה לתמיכת הממשלה, תתוקצב בשלושה מיליון שקלים בשנה הראשונה, שישה מיליון שקלים בשנה השנייה ועד 25 מיליון שקלים בשנה השלישית. הכסף יועבר על ידי האוצר כתוספת לתקציב החינוך.


בחמש השנים הראשונות יקבל כל בית ספר שיצטרף ל"חינוך היהודי המשולב" סיוע אשר ישמש להשתלמויות מורים, הכנת המורים והתלמידים לייעודו החדש של בת הספר. בנוסף יקבל בית הספר שעות לימוד נוספות, בהן יוכל להשתמש לתגבור לימודי היהדות. בכל בית ספר ימונה רכז יהדות אשר תפקידו יהיה לעזור למערכת להטמיע את הזהות היהודית והערכים המשותפים בתוך חיי בית הספר וקהילתו. במקביל, תוקם מועצה עליונה ל"חינוך היהודי המשלב", בדומה למועצת החמ"ד, שתהיה אחראית על תכני בית הספר, תוכניות הלימודים ואורח חיי בית הספר.
ההצטרפות ל"חינוך היהודי המשולב" תתבצע באופן וולונטרי והדרגתי, על פי בקשת קהילות בית הספר.

החוק קובע כי בשנה הקרובה יצטרפו 8 בתי ספר ומספר הולך וגדל מדי שנה. כבר היום פועלים במסגרת דומה מספר בתי ספר מרשתות מיתרים, תל"י וקשת וכן בתי הספר של תקוע, כפר אדומים ומזכרת בתיה


מקור אתר צופר-אתר חדשות ישראלי-פורטל יהודי