יום חמישי, 17 בינואר 2008

Statement on exit from the coalition הודעה בעקבות פרישה של ישראל ביתנו מן הקואליציה

חברת הכנסת אסתרינה טרטמן מברכת ביומן הצהרים של ערוץ 7 על החלטת מפלגתה לפרוש מהממשלה. לדבריה ההחלטה התקבלה בהסכמה של כמעט כל החברים, אם כי היא מברכת על חילוקי הדעות והדיון שהתקיים טרם הפרישה.

לדבריה "ישראל ביתנו נאמנה לעקרונות שלה. אנחנו מתנגדים לשטחים תמורת שלום. אנחנו תומכים בחילופי שטחים וחילופי אוכלוסין. זהו המצע שלנו ועל פיו אנחנו מתנהלים". טרטמן מזכירה כי מפלגתה הציבה בפני ראש הממשלה קווים אדומים שאותם לא תוכל לעבור וקו אדום שכזה הוא קיום הדיונים על סוגיות הליבה. "הוכחנו שלא כיסאות ולא קופתאות מעניינים אותנו. מה שמעניין אותנו זה נאמנות לדרך, נאמנות לבוחרים ונאמנות לארץ ישראל". בהתייחסה לביקורת שהטיח ח"כ שנלר בשר ליברמן על פרישתו מהממשלה, וקביעתו כי בכך הוא מפקיר את הזירה לידי השמאל, אומרת טרטמן כי היא מבינה לליבו של שנלר שנאלץ לומר את הדברים מאחר וגם הוא עצמו אינו שלם עם המשך התנהלות הממשלה . גם את משל המטוס וכנפיו השמאלית והימנית לא מקבלת טרטמן וקובעת כי מבחינתה ומבחינת מפלגתה "המטוס לפני התרסקות".
עם זאת מזכירה חברת הכנסת טרטמן את תרומת מפלגתה לשינוי מדיניותה של הממשלה. "כשהיינו בממשלה התפוגגה תכנית ההתכנסות. יצקנו תכנים אידיאולוגיים של 'ישראל ביתנו' לממשלה, טרקטורים היו כבר בדרכם להרס מאחזים והעניין הזה פסק, לפני שנכנסנו גם לא היו תגובות לקסאמים. הסתפקנו בישיבה מול הטלוויזיה ודאגה וכעת גם זה השתנה". לדבריה השר ליברמן ומפלגתו השפיעו בסוגיות אסטראטגיות שמטבען מטופלות באופן חשאי.

כעת מקווה טרטמן כי יהיה בכוחה של מפלגתה לגבש את האופוזיציה ובמקביל לפעול מול הקואליציה למציאת מועד מוסכם לבחירות חדשות. לדבריה גם את ליבה לא מרנינה האפשרות של בחירות חדשות אך "חייבים לחזור לשפיות".

לשאלת המראיין מעריכה טרטמן כי "גם בקדימה מרגישים לא בנוח ואולי אפילו מקנאים בנו. הרי חלקים נכבדים מ'קדימה' מקורם בליכוד. אני מקווה שהם ידעו להשפיע מבפנים".

טרטמן התייחסה בדבריה גם לסוגיית ערביי ישראל אותם תקף השר ליברמן במסיבת העיתונאים ואף קבע כי 'טיבי מסוכן מנסראללה'. לדבריה "ערביי ישראל הם הבעיה שלנו. הם הרי פועלים מבית".

בדבריה קבעה כי מן הראוי להעניק חופש ביטוי רק לאזרחי המדינה ומי שמגדיר את עצמו כך כעת. זאת בשעה בה ערביי ישראל אינם מגדירים את עצמם אזרחי ישראל, דבר העולה ממסמך שהונפק על ידי ועדת המעקב של ערביי ישראל. "הם מגדירים את עצמם כאזרחים פלשתיניים במסמך ששום מדינה דמוקרטית לא הייתה מאפשרת להוציא. חובה לפרסם את תכני המסמך שמטרתו להקים כאן מדינה מוסלמית".