יום ראשון, 25 במאי 2008

ראיון על הציון לשבח ועל קידום חקיקה סביבתית Promoting environmental laws







ראיון ששודר ברדיו 99 + כתבה באתר של גלי צה"ל

חיסכון בחשמל? לא בממשלה





יואב כהן
עדכון אחרון: 20:29 , 21/05/2008




על דבר אחד כולם מסכימים: משרדי הממשלה צריכים להוות דוגמה, ולהשתמש בנורות מיוחדות החוסכות בחשמל. אלא בעוד שחברת-הכנסת אסתרינה טרטמן מעוניינת לעגן את ההנחיה הזו בחוק - טוענים בממשלה שאת המעבר לנורות חסכניות יש לבצע במסגרת תכנית כוללת להתייעלות בתחום האנרגיה, שנמצאת עכשיו בהליכי גיבוש

לפני 27 שנים סיפרו לנו שאפשר יהיה להאיר את רמת-גן באמצעות נורה אחת. נו טוב. זה לא ממש עבד. אבל מאז הפיאסקו של שר הכלכלה דאז יעקב מרידור, מצוקת החשמל שלנו הולכת וגדלה. בינתיים מה עושים? מנסים לחסוך בחשמל, לפחות כך מצהירה הממשלה.



הנה בכל זאת הצעת חוק שקובעת כי כל משרדי הממשלה יעברו לשימוש בנורות חסכוניות בחשמל, זוכה להתנגדות כוללת של כל המשרדים- כולל המשרד להגנת הסביבה ומשרד התשתיות.

"אנחנו מגישים הצעה ענקית בנושא", השר בנימין בן אליעזר הסביר כי אין צורך בנורות חשמל חסכניות משום שבכוונתו ליישם תכנית גרנדיוזית להקמת תחנת כוח סולרית כל שנה לאורך 20 השנה הקרובות. נשמע יפה, אבל לפי שעה עוד לא קמה תחנה אחת. הוא גם עובד כאמור על תכנית לחסכון בחשמל, אבל אינו מוכן להצביע בעד החוק שיחייב את הממשלה לחסוך.

חברת-הכנסת אסתרינה טרטמן, יוזמת חוק התאורה החסכונית במוסדות ציבור, מתפוצצת מזעם: "הנושא עבר בקריאה טרומית, ומספר רב של ישיבות עם אנשי מקצוע ונציגי משרדי הממשלה. עדיין שואלים איפה החיסכון שנגרם? מעבר לחיסכון האקולוגי, מה אם החיסכון הכלכלי שזה בעצם יותר חסכוני?".

בין היתר טוענים במשרדים, גם במשרד האוצר, שהעלות של החוק תהיה יקרה מאד, ואפשר לעשות את אותה פעולה, בלי חוק, אלא באמצעות הנחיות של ראש-הממשלה למשרדים השונים. בנתיים משרדי הממשלה ימישכו לבזבז מידי שנה מליונים מכספי הציבור כדי שהאורות אצלם במתקנים יהיו דולקים עד השעות הקטנות של הלילה.