יום שני, 15 בדצמבר 2008

הצעת חוק בתי משפט (תיקון – הקמת בית משפט לעניני איכות הסביבה) Law proposal 4072

הצעת חוק זו מציעה להקים בית משפט לענייני איכות הסביבה שירכז את הסמכויות בתחום איכות הסביבה, המפוזרות כיום בבתי המשפט השונים, על מנת לייעל את הטיפול במפגעי איכות הסביבה, להביא להתמקצעות של המערכת השיפוטית בתחום ולשפר את ההגנה על איכות הסביבה במדינת ישראל.

בשלושת העשורים האחרונים אנו עדים לעליה משמעותית במודעות הציבורית בישראל לנושאי איכות הסביבה. ההבנה, כי קיים הכרח לטפל ביעילות במטרדים ובמפגעים סביבתיים, אינה עוד נחלתם של מתי מעט, אלא צורך קיומי חוצה גבולות ודיסציפלינות, לו שותף רוב רובו של הציבור הישראלי במדינה. הכרה זו, כי הסביבה היא משאב טבע מוגבל שיש לשמרו למענינו ולמען הדורות הבאים, החלה גם לחלחל אל מוסדות השלטון במדינה, משרדי הממשלה והכנסת, והביאה, בין השאר, לחקיקה מרשימה בתחום ההגנה על הסביבה ולריכוז סמכויות ביצוע בידיו של המשרד לאיכות הסביבה.

בעולם המערבי, בשיטות משפט שונות, מקובלת גישה של ריכוז סמכויות השיפוט בענייני איכות הסביבה בידיו של בית משפט ייעודי שהוכשר לכך. החל מאמצע שנות ה- 70 החלו לפעול במדינות רבות ברחבי העולם בתי משפט ייעודיים לנושאי איכות הסביבה, שיצרו הלכה למעשה ענף משפטי חדש.

מדינות כגון: שבדיה, דנמרק, הולנד, ספרד, ניו זילנד, דרום אפריקה, אוסטרליה ורבות אחרות, הבינו את החשיבות שבהקמת בית משפט לענייני איכות הסביבה (Environmental Court), וריכזו בידיו, במסגרת חקיקה מתאימה, את הסמכויות לדון בתובענות אלה.

בישראל, כללי המסגרת לפיהם פועלת הרשות השופטת, טרם הותאמו לצרכיה המשתנים של החברה בתחום ההגנה על איכות הסביבה. המאבק המחריף על שימושי הקרקע, זיהום מקורות המים המתמשך, הפגיעה הגסה בחי, בצומח ובנוף ולמעשה, כל ביטוייה של העבריינות הסביבתית בישראל, מחייבים את המחוקק, היום יותר מתמיד, לאמץ גישה שונה לטיפול בסוגיות של איכות סביבה במשפט.

בדומה לייחודיות המשפטית הקיימת בענייני משפחה, אנו מחויבים להעניק מעמד דומה גם למשפט הסביבתי. שופט הדן בענייני איכות הסביבה נדרש פעמים רבות להתמחות במאפייניו השונים של התחום ולגלות את אותה רגישות, יעילות ומקצועיות כמו בתחומי האלימות במשפחה, עבריינות הנוער וכדומה. אין זה אלא מתבקש, להסדיר את התשתית המשפטית החיונית להפעלתו של בית משפט ייחודי לענייני איכות הסביבה.

הקמתו של בית משפט לענייני איכות הסביבה, במתכונת המוצעת, תביא לשדרוג הטיפול בעבירות, תובענות ועתירות שעניין איכות סביבה, תאפשר התמקצעות של שופטים בתחום ותשפר את ההגנה הכוללת על איכות הסביבה.

החמרת הענישה בעבירות סביבתיות איננה פתרון יחיד לתחלואיה של החברה המודרנית וישראל אינה יוצאת מן הכלל בהקשר זה. התמודדות עם סוגיות מורכבות באיכות סביבה מחייבת לעיתים קרובות ניסיון והכשרה מתאימים בתחומי הכלכלה, המדע והטכנולוגיה והעדפת גישה של יישוב סכסוכים על פני הכרעות שיפוטיות.

הקמתו של בית משפט לענייני איכות סביבה תגשים את כל אלה ותצביע על הצורך החברתי להקדיש משאבים לתחום חסר זה.